Ha már ismerjük az állatokat, nyomaikat, viselkedésüket, ezen belül
különféle jelzéseiket, élőhelyüket és ez akár már csukott szemmel
álmunkból felverve is megy, akkor léphetünk tovább. Azt hiszem az
átlaggal szemben volt némi kis előnyöm, így sokkal korábban sikerült eme
tudományt magamévá tenni. Ezeket a hasznos dolgokat megtanulva rögtön
mentem volna az erdőbe, hogy életem képét megvalósítsam. Igen ám, de ez a
tudást egy más jellegű tudással is ki kell egészíteni, ami a következő
nagy lépés a tanulásban. Tehát a következő nagyobb lépés a nagyvadak
fotózásánál nekem igen fontos, és ez nem más mint az álcázás. Itt
igazából két fő álcázási “módot” különböztetnék meg, melyek a fotózás
technikájától függenek leginkább. Az első, magának a személynek az
álcázása, a második mikor egy bizonyos hely kiválasztása után lesből
készítjük képeinket.
Itt is bírok egy kis előnnyel, mert szerencsére (most már) tanultam
az álcázás mesterségét. Nincs nagy különbség az állatok vagy az emberek
elől való eltűnésben, csak az állatok elől nehezebb.
…mit is kell tudjunk az álcázásról a modern korban
Természetesen, mint mindig, az álcázást is először a katonáknak
fejlesztették ki, majd a vadászoknak (vadászíjászoknak) és a természetet megfigyelőknek is
egyaránt szükségük lett a megfelelő álcázásra, hogy a rohanó világunkban
ismét minél közelebb kerülhessünk a természethez. Az álcázás egy
összetett tevékenység, amelynek célja, hogy jelenlétünket elrejtsük
mások elől, a mi esetünkben az állatok elől. Míg a katonának az élete
múlhat a hatékony álcázáson, a természetfotósok pedig
zavartalanul, eredeti környezetükben figyelhetik és örökíthetik meg az
állatvilágot. Nem véletlen a természetfotós és vadász párhuzam, hiszen a
fotózás is ha úgy vesszük egyfajta vadászat, fegyverek nélkül. Ennek
ellenére a vadászok kifejezetten nem rajonganak a fotósokért.
Természetesen itt is van kivétel. Ennek egyik oka talán a technika gyors
fejlődése, könnyen elérhető, beszerezhető manapság egy olyan fényképező
gép, mellyel már lehet értékelhető fotókat készíteni, így mindenki
természetfotósnak kiáltja ki magát ha a szoba falain kívül kattintgat.
Na, de nagyon elkanyarodtunk a témánktól az álcázás fontosságától.
A megfelelő álcázás három, de egymást kiegészítő részre különíthető
el, amelyek között nem lehet fontossági sorrendet felállítani, mert
teljesen mindegy, melyik érzékszervével érzékel bennünket az az állat,
ami elől elrejtőzni szeretnénk.
- Színek és formák álcázása.
- Természetidegen, vagy emberi eredetű szagok álcázása.
- Hangok álcázása.
Eltérő mértékben, de mindhárom területen szerepet kap a megfelelő
felszerelés vagy ruházat, de legalább ekkora jelentősége van a
fegyelemnek és a gyakorlatnak is, mert e nélkül a legjobb álcázást
segítő felszerelések sem lesznek hatékonyak.
A színek megfelelő álcázása megnehezíti leshelyünk észlelését.
Megnehezíti, de nem teszi lehetetlenné, mert a tökéletes álcázás részét
képezi a formák álcázása is. Tudnunk kell, hogy a hagyományos álcaruhák
csak viszonylag sűrű növényzet esetén hatásosak, mert minden álcaszínnek
szüksége van egy megfelelő szín- és formavilágú környezetre, amihez
hasonlítani tud.
A megfelelő terepszín kiválasztása minden álcázásnak az alapja. Az
ember szemével általában lényegesen messzebbről képes beazonosítani egy
másik ember helyzetét, mint bármelyik más érzékszervével. Ezt az
alapigazságot csak a terep- és domborzati viszonyok változtathatják meg,
amelyek nagyban korlátozhatják a látást és ezért más érzékszerveknek
(szaglás, hallás) jut nagyobb szerep.
Az álcázó terepmintákat két nagy csoportba lehet sorolni. Az egyik
csoportot a katonai célú terepminták, másikat a vadászok által használt
rejtő színek alkotják. A katonai minták általánosan használhatóak,
viszont egy adott területen soha nem biztosítanak olyan fokú álcázást,
mint az adott természeti környezetre speciálisan kifejlesztett
terepszínek. A katonai terepszínek ezért nem törekednek a környezetben
található formák (levelek, fatörzsek, kövek stb.) pontos leképezésére,
hanem csak ezek színvilágát igyekeznek megjeleníteni.
…álcázás a természetmegfigyelésben, vadászatban
A rejtő minták magasiskoláját a másik csoport, a vadászati célú
színek jelentik. A tökéletes álcázásra való törekvés szinte egyidejű az
emberiséggel, mert a fegyverek elterjedése előtt a vadásznak a vad
közvetlen közelében, az állat érzékszerveinek hatósugarán belül kellett
mozognia. Ugyan ez igaz a természetfotósokra, akik az állatok, madarak
megfigyelésére és “elejtésére” kívánják használni az álcázás művészetét.
A vadászati célú rejtő színek fejlesztésének nagy lökést adott az íj
vadászfegyverként való felhasználásának ismételt elterjedése. Ezért a
vadászíjászok az álcázás mesterei, amit természetesen a megfelelő
álcaruha is hatékonyan segít. Akár színek vagy formák, akár hangok vagy
szagok álcázásáról van szó, a vadászíjászok minden álcázási területen
óriási tapasztalatot gyűjtöttek össze. Vadászíjászok segítségével és
tapasztalataik felhasználásával kifejlesztett álcaszínek
hatékonyságukban messze felülmúlják a katonai mintákat. A kiváló
hatékonyság oka, hogy ezek a minták – kevés kivételtől eltekintve –
tökéletesen utánozzák azt a természeti környezetet, amihez
kifejlesztették őket. A ruhákon nagy pontossággal jelennek meg az erdei
vagy vízi táj képei, a levelektől az ágakon keresztül a fatörzsekig vagy
a nádig. Ezért ezek a színek ritkább növényzet esetén is hatásosak,
mert a ruha viselője maga is a táj szerves részének tűnik.
Talán említeni sem kellene, de minden álcaruha csak akkor nyújtja a
kellő védelmet, ha képesek vagyunk teljesen mozdulatlanul várakozni. Aki nem tud nyugton maradni, állandóan toporog, vakarózik, vagy a felszerelését igazgatja, annak nem való álcaruha.
Néhány jótanács:
-
Ha ruházatunk olyan, mely nagyban elüt a természet színeitől (piros, sárga, rózsaszín, narancssárga), akkor igyekezzünk ezeket a színhatásokat lecsökkenteni.Ezt úgy érhetjük el (anélkül, hogy megszabaduljunk a ruhától), hogy a természetet hívjuk segítségül.
-
Keressünk olyan helyet, ahol sarat, pocsolyát találhatunk, majd teljes ruházatunkat mártsuk a sárba, kenjük be vastagon sárral, és hagyjuk megszáradni. Ezzel a művelettel az élénk színeket eltüntethetjük vagy minimálisra csökkenthetjük.
-
A tűzrakásból megmaradt faszén is alkalmas lehet arra, hogy a ruházatunk színeit megváltoztassuk. A faszénnel kenjük be vastagon azon részeket, melyek túl színesek.Ha lehetséges, akkor vigyünk magunkkal faszén darabokat, hogy később is használni tudjuk azokat.
-
A növényzet is felhasználható, bár azzal csak takarni, elfedni, megváltoztatni nem tudjuk a színeket.A füvet, leveleket erõsítsük a testünk köré, ha van lehetőség rá, akkor a combunkat is fedjük le.
Hogyan használjuk a természetes anyagokat testünk álcázására…
A zöld színű növényzetből nyerhetjük a zöld színt, a feketét a
faszénből vagy a feketeföldből, barnát kapunk a sárból, barnás földből.
A zöld növényzetet törjük össze úgy, hogy pépes anyagot kapjunk.
Vízzel vagy nyállal, esetleg állati zsiradékkal összekeverve tudjuk úgy
elkészíteni, hogy az alkalmas legyen arra, hogy az arcunkat, nyakunkat,
fülünket, kezünket (látható bőrfelületet) bekenve megváltoztassuk azok
színét.
A faszenet szintén akár magában, de legjobb vízzel, nyállal, állati zsiradékkal elegyíteni, hogy tartós fekete színt kapjunk.
A sár (barna föld) a fenti anyagokkal elegyítve alkalmas a látható
testrészek álcázására. Természetesen a felsorolt anyagok vegyes
használata a legalkalmasabb arra, hogy – aránylag – tökéletes álcát
készíthessünk.
Érdemes megjegyezni, az álcázásnak nem az a lényege, hogy ész
nélkül kenjük a festéket minden testrészünkre, hanem az, hogy a festék,
valamint az egyéb anyagok használatával megváltoztassuk, elváltoztassuk a
jellegzetes emberi arcvonásokat, bőrszíneket!