2020. október 24., szombat

Dacia Duster 1.5 Blue dCi

Először is nagy köszönetet szeretnék mondani a Formont Autó Kft.-nek, hogy megkaphattam kipróbálásra ezt a csoda járgányt. Először idézőjelbe tettem, hogy csoda járgány, de a hétvége összességében letöröltette velem. Tényleg az. Már azt hittem a régi beidegződésnek vége, de tudat alatt nekem is ott motoszkált a fejemben, hogy nem megbízható, silány minőség stb. Volt régebben tapasztalatom,  szinte, mint minden családnak. Nekünk is volt, igaz luxus modellünk, a Dacia 1310 TLX  modell, már 5 sebességgel. Igazi luxus jármű, kényelmes ülések, modern váltó, dizájnos alu berakás a műszerfalon és hasonló jóságok. Ezt egészítette ki a romániai gumiipar remeke a Victoria gumi szett.

Dacia Duster 1.5 Blue dCi teszt valahol olvastam, hogy mi másnak is lehetne hívni, mint a "mindenes" - Dacia Duster Blue dCi 115 4WD Techroad



Nem ültem még az újkori Daciákban, így a Dusterben sem. A "piacot" követve tudom, hogy ez a típus már a második generáció, ami hajaz az első ráncfelvarráson átesett autóra, de már a külsőségeken túl egy erősebb, nyomatékosabb motorral szerelve.

Az összehasonlításom alapja nem lehet más, mint saját kocsim, KIA Sportage LX Premium Aut. 4x4


KIA: ÁLTALÁNOS ADATOK
Gyártási időszak: 2010.07-2013.12
Ajtók száma: 5 ajtós
Ülések száma: 5 ülés

TELJESÍTMÉNY- ÉS MOTORADATOK
Teljesítmény: 100 kW, 136 LE
Üzemanyag: dízel
Emissziós szabványok: Euro 5
Hengerek száma: 4 db
Hengerelrendezés: soros álló
Hengerűrtartalom: 1 995 cm³                      Duster 1 461 cm³
Nyomaték: 320 Nm                                        Duster: 260 Nm
Végsebesség: 181 km/h
Gyorsulás 100km/h-ra: 11,3 s

MÉRET ÉS TÖMEG
Hosszúság: 4 440 mm                                    Duster: 4 341 mm
Szélesség: 1 855 mm                                      Duster: 1 804 mm
Magasság: 1 635 mm                                     Duster: 1 682 mm
Tengelytáv: 2 640 mm                                    Duster: 1 580 mm
Csomagtartó: 564 ℓ                                        Duster: 411 ℓ
Saját tömeg: 1 602 kg
Tankméret: 58 ℓ                                             Duster: 50 ℓ
Szabad hasmagasság: 172 mm                    Duster: 210 mm
Hasznos teher: 538 kg
Gázlómélység: 300 mm
Kapaszkodószög: 44,1°
Billentési szög: 45°
Első terepszög: 22,7°                                   Duster: 30°
Hátsó terepszög: 28,2°                                Duster: 34°
Rámpaszög: 17,7°
Kivitel: városi terepjáró (SUV, crossover) 


Ami az első percben feltűnt, az a Duster jobb kormányozhatósága, nagyon kényelmes a kormánykerék, alacsonyabban ülök, de a hasmagasság közel 4 centivel magasabb. Az ajtó nyitás nálam is kulcs nélküli, de nem így mint a Dusternél. Hozzá sem kell érni, nyit-zár kb egy méteren belül. Kulcs nélkül jutunk be, és kulcs nélkül indítunk, így teljesen automata a rendszer, ha kell izzít pár másodpercet, mielőtt életre kel. A start-stop is észrevétlenül működik. Persze az összehasonlítást lehetne itt is kezdeni, vagy folytatni, de azért lássuk az eddigi tényeket.

Ha jól tudom, a Duster kicsit több, mint 10 éve jelent meg a piacon és már akkor átütő sikert aratott. Jópofa terepjárós formavilág, összkerék hajtás (persze nem alap), dízel és benzin motorokkal szerelve. Akkor tájt meg is fordult a fejemben, hogy nem is lenne olyan rossz egy ilyen gépállat. Lehetne ütni-vágni, hisz erre készült. Nem mondom, hogy a román Niva, mert azért nem lehet összehasonlítani, de egy régi-új vetélytárs a huszonéves Vitarák, Samurajok és Nivák világában. Azt hiszem a "kisemberek" terepjárója lett. 

Teszt alanyom egy dízel és összkerékhajtású, ráadásul a legmagasabb felszereltségű Duster, a paletta csúcsa. Jelentősen nagy szintet ugrott ez a második generációs Duster, amit azóta is folyamatosan frissít a Dacia vagy a Renault. Ennek majd utána kérdezek. Az elmúlt évben több turbós benzin-, benzin/gáz motorok érkeztek a kínálatába, valamint az 1.5 dCi is megújult egy kicsit, az AdBlue - amit nem tudok eldönteni, hogy felhasználónak ez jó, vagy rossz - adalékkal és nitrogén-oxid csapdás (ezt lesnem kellett) katalizátorral teljesíti immár a legújabb emissziós normákat, továbbá érezhetően csendesebb, kulturáltabb járású is lett, ellentétben a két éve már nagyon várt Suzuki Jimnyvel ellentétben.

Kívülről az autó megjelenése számomra nagyon meglepő, de meggyőző is volt. Fiatalos, terepjárós, olyan dögös. Kívánja a földutat, a sarat. Nekem kimondottan tetszik a Jeep Renegades hátsó lámpa, valahol már ez is utal a terepezésre. A 17"-os felni sem gagyi hatású, illik az autóhoz, természetesen (mindenütt) a közepében a Dacia jel. Tetszett a tetősín robusztus világa, kiegészítve ott is a Duster felirattal. Illik az autóhoz a cápauszony antenna, ez is a komolyabb felszereltségre tesz utalást. Ami sugározta az erőt, ha szemben álltunk vele, az a gallytörő, természetesen Duster felirattal, valamint a robusztus fellépő. Ez egy picit tán idétlen, mert maga a kocsi nem olyan magas, kiszállásnál picit akadályoz.


Mindenhol jól mozog, de leginkább terepen okoz kellemes meglepetéseket, 21 centis hasmagasságával és a terepjárókra jellemző terepszögeivel jóval több helyre el lehet vele jutni, mint a szabadidő-autókkal általában. A KIA Sportage is egy tipikus szabadidő autó, de igen jól megállja a helyét a terepen is. Én egy "félterep" gumit használok, de a 320 Nm nyomaték nem hagy cserben. Hibaként annyi jut eszembe, hogy keskenyebb a többi terepjárónál így egyik lábbal néha a bakháton kell lennie.
Nem csak árával, természetesen a csúcsmodell nyilván nem elsősorban azzal fog, de tudásához mérten még mindig bajnok, elismerem nagyon is vállalható autó egy Dacia Duster. A teszthétvége során messzemenően elégedett voltam a gázolajos Dusterrel.
A váltó jól kapcsolható, precízen vezetett - de egyszer kétszer azért sikerült melléváltanom - és hatfokozatú, nem úgy mint régi TLX-es Daciánkban.
Az összeállítás gusztusos, az olcsó műanyagok persze továbbra is kivétel nélkül kemények (nekem praktikusak valahol), de hasonlóan a KIA-hoz, nem zavaró, nem zörög. Még... 
Megnyerő, hogy a műszerek a vezető felé néznek a könnyebb kezelhetőség végett. Számomra okos megoldás a billenő kapcsolós műszerek, akár kesztyűben is jó kezelhető, hiszen nem egy luxus járműről beszélünk. 
Üléskomfortjával nagyon bejött, szerethető, mondjuk azt, hogy kényelmes. Azért az ülőlap lehetne hosszabb, térd alatt már nem támaszt annyira, a pedálokat pedig inkább lefelé taposom, mint előre (ez azért nem volt elsőre fura, mert a KIA is hasonló). Persze ez is ízlés, testalkat kérdése, van aki a magas testhelyzet adta könnyű ki és beszállást részesíti előnyben. Ez egyébként kemény terepen még jól is jön, hisz a pedálokkal finoman játszva lehet megemelkedve kihajolni az ablakon, és nézni hol a szikla, merre a szakadék. Az állítási lehetőség lehetne jobb, nagyobb kezű embernek ki kell szállnia. A KIA bőr belsője számomra nem hozza azt a komfort érzetet, amit gondolom szántak neki. Már az Outdoor kategóriában is nagyon tetszett a narancssárga hímzés az ülésekben, ebben sem marad el üléskárpitból a DUSTER felirat, de ezüsttel (jobban hangzik, mint a szürke).
Azt meg kell hagyni az úton imádni való, ahogyan az összkerekes független futóműves Duster még a 17 colos kerekekkel is játszi könnyedséggel küzdi le az úthibákat és még a fekvőrendőröket is - ellentétben a sajátommal, ami a 18"-os kerekekkel úgy pattog, hogy közel van az elviselhetetlenhez -, ugyanakkor bámulatos, hogy autópályán is egészen stabil. A tempósabb kanyarokban hasonlóan a KIAhoz van ugyan némi oldaldőlése, de nem olyan vészes mértékben. El kell ismerni az a típusú öszvér a Duster, ami mindenhol megállja a helyét. Kormányzása, kuplungja viszont meglepően könnyű, nehezebben forgatható volánt vártam. A rövid fokozatokat kell csak szokni, a Duster sajátságos, terepre optimalizált első sebessége gyakorlatilag elfelejthető sík úton indulva, de a többi is meglehetősen kurta, autópályán el is fogy a szusz, 130 km/óra környékén már közel háromezret fordul az 1,5 dCi, efelett pedig érezhetően gyengül, erőtlenné válik.  Az új Dacia Dusterhez a szériafelszereltség részeként jár az emelkedőn elindulást segítő féknyomás-tartás, az összkerékhajtással szerelt verziókon pedig a lejtmenet-vezérlés. A futómű konstrukciója nem változott az új motorokkal, vagyis elöl MacPherson, hátul független, többlengőkaros.
A csúcs Duster multimédiája alapáron gyári navigációs, tetszett benne az Androidcar lehetőség. Ugyanakkor a helykínálaton túl az utastéri komforttal számomra nincs gond, a Techroad ráadásul alapból ad tolatókamerás, navigációs és érintőképernyős multimédiát telefontükrözéssel. A tesztautó már kulcs nélküli nyitás-indítással rendelkezett, 4 kamerás, de felülnézeti képet éppen nem adó Multi-View kamerarendszere is meggyőző, plusz az automata klímavezérlés is igen jó, de a legfontosabb, hogy már abszolút nincs benne olcsóautó érzet, sokkal inkább egy vállalható népautónak tűnik. Azért vannak benne olyanok, ami kisebb magyarázatra szorulnak:  ha van 360°-os kamera, miért nincs sötétedő belső tükör, a kartámasz sem olyan jól eltalált valamint számomra esetlen az ablakemelők kezelő panelja, mert legalább 5 centivel hátrébb van a kényelmestől. Én még megtoldottam volna a holttér figyelővel ellátott tükröt - ami nagy meglepetés volt - egy kis fűtőszállal, elektromos behajtással. A legvállalhatatlanabb számomra a fényszóró magasság állítási lehetőség. Ezt nem értem miért a kormányoszlop alatt középen van? Amit egy hétvége alatt kerestem és nem lett meg, az a napi számláló nullázása. Összességében eltekintek a kemény, olcsó műanyagok hadától, a fix rögzítésű biztonsági övektől, a normális pohártartók hiányától, a kézifék mellé biggyesztett tempomat kapcsolótól, a bowdenes megoldással állítható magasságú fényszóróktól. Meg kell szokni.
A csomagtartó is korrekt méretű (nem szólva a teljes értékű pótkerékről), 411 literes és jól pakolható - ezt sajátos módon szoktuk tesztelni, ha befér a kutya a kennellel, akkor jó -, támladöntéssel könnyedén közel 1,5 köbméterre bővíthető a csomagtér. Itt azért a KIA előnyben van egy pár literrel, ha nem is olyan sokkal, 564 literes.
Ezzel az autóval valóban elérhető az, ami a reklámokban is szerepel, hogy, ha véget ér alattad az aszfalt csík, szinte ugyan azzal a sebességgel mehetünk tovább. A terepszögei alapból elég jók (első 30, középső 21, hátsó 33 fokos, sokkal jobb, mint a KIA), a dízel esetén az összkerékhajtása és főként elképesztően rövid egyes fokozata, ami többször meg is lepett, valamint a 21 centis hasmagassága terepen is nagyon meggyőzővé teszi. Jóval drágább terepjárókkal is felveszi a versenyt, ma már komoly kihívója terepen és árban a Suzuki Jimnynek, viszont a Duster egy teljes értékű, családi használatra is alkalmas. Egy igazi mindenes... A magyar utakra tervezett családi autó a Duster.